Saturday 23 June 2012

cintaku hingga hujung nyawa

                                    “Saya  tak  tipu  awak.  Sumpah  demi  nama  Allah.  Dia  tu  perempuan.  Bukan  lelaki.”  Teresak-esak  gadis  itu  menerangkan  kepada  kekasihnya  itu.
                                    “Huh!”  lelaki  itu  mendengus  kasar.  “Kau  ingat  aku  nak  percaya  cakap  kau  tu?  Mentang-mentanglah  aku  ni  takde  pelajaran,  kerja  kebun.  Senang-senang  je  kau  nak  perbodohkan  aku.”  Luah  lelaki  itu  kasar  tanpa  mempedulikan  gadis  itu  yang  menangis  tersedu-sedan.
                                    “Saya  tak  tipu  awak.  Sumpah  demi  Allah!”  ucap  gadis  itu  berulang  kali  untuk  meyakinkan  kekasihnya  itu.  Air  mata  yang  merembes  laju  tidak  diendahkannya.  Dia  perlu  meyakinkan  apa  yang  diluahkannya  itu  kerana lelaki  itu  sudah  tersalah  faham.  Dia  perlu  menyatakan  kebenaran.  Dia  tidak  gentar  jikalau  dipaksa  mengangkat  sumpah  sambil  menjunjung  al-quran  kerana  dia  pasti  dia  benar  dalam  hal  ini.
                                     “Saya  tak  tipu  awak...  Saya  tak  tipu  awak...”  rintih  gadis  itu  masih  mencuba.
                                     “Simpan  je  lah  sumpah  kau  tu.  Aku  dah  muak  dengan  kau.  Entah  jantan  mana  yang  kau  layan  kat  sana.  Mentang  aku  bodoh,  kerja  kebun,  kau  bodohkan  aku  sampai  macam  ni  sekali.  Aku  dah  tak  nak  dengar  suara  kau  lagi.  Aku  tak  nak  ada  mesej  or  call  dari  kau  lagi.  Apa-apa  pasal  aku,  kau  tak  payah  ambil  tahu  lagi.  Kita  putus!”  Talian  terus  diputuskan.
                                     “Aku  tak  tipu  kau..  Aku  tak  tipu  kau..”  rintih  Hawa  seorang  diri.
                                     Hanya  kerana  tersalah  faham,  Adam  sanggup  memutuskan  hubungannya  dengan  Hawa.  Apa  yang  dikesalkan  Hawa  ialah  Adam  menuduhnya  curang  tanpa  menyelidik  dengan  teliti  dahulu  tentang  tuduhannya itu.  Salah  Hawa  juga  kerana  menyebut  nama  ‘Amin’  ketika  ditanya  dengan  siapa  dia  berjalan  pada  malam  itu.  Nama  Amin  itu  bukanlah  nama  seorang  lelaki  seperti  yang  disangkakan  Adam.  Nama  Aminah  atau  nama  brutalnya  Amin.  Sangkanya  cuma  ingin  berjenaka  dengan  lelaki  itu tapi  lain  pula  jadinya.  Kini  dia  ditinggalkan  kerana  salah  faham  yang  sekecil  itu.
                                    Hawa   menyembapkan  wajahnya  ke  bantal.  Matanya  dipejam  rapat.  “Adam..  aku  tak  tipu  kau.  Dia  memang  perempuan...  ”  rintih  Hawa  bersama  tangisan.  Lemah  segala  kudratnya  untuk  menghadap  dugaan  ini.  Dia  menangis  semahu-mahunya.


                                  Menjejakkan  kaki  ke  negeri  orang   bukanlah  satu  keputusan  yang  tepat.  Dia  benar-benar  nekad  kali  ini.  Entah  apa  yang  akan  dileter  ibu  kepadanya  dia  sudah  tidak  ambil  peduli.  Dia  perlu  menjernihkan  keadaan.  Dia  tidak  betah  hidup  tanpa  lelaki  itu  disampingnya.  Setiap  apa  yang  dilakukan  dan  yang  terjadi  di sekelilingnya  mengingatkan  dia  tentang  lelaki  itu.  Sungguh,   banyak  kenangan  yang  terukir  ketika  bersama  lelaki  itu.  Setiap  kali  bersendirian,  air  matanya  pasti  murah  untuk  mengalir.  Setiap  bait-bait  cinta  yang  indah  didengarinya  dulu  sudah  hilang  dari  pendengarannya. 
                                 Dia  kini  di  stesen  keretapi  Segamat,  Johor.  Niatnya  hanya  satu-  berjumpa  Adam  dan  menjernihkan  keadaan.  Dia  sudah  tidak  peduli  apa  tanggapan  Adam  terhadap  dirinya  selepas  ini.  Dia  sudah  gila  bayang  sehingga  sanggup  melakukan  kerja  bodoh  ini.  Sendirian  menaiki  keretapi  dari  Kedah  ke  Johor  semata-mata  untuk  memulihkan  hubungan  mereka  seperti  sediakala.
                                  Hawa..  Hawa...  kau  memang  dah  gila!
                                  Telefon  bimbit  di  dalam  kocek  seluar  diseluk.  Dia  mendail  nombor  telefon  Adam.  Berkali-kali  nombor  itu  didail,  namun  tidak  berjawab.  Dia  cuba  menghantar  SMS  pula.
Awak..  saya  kat  stesen  keretapi  Segamat.
 Harap  dapat  jumpa  awak  sekejap..                                                                          
                                         Hawa  duduk  di  atas  kerusi  rehat  yang  disediakan  di  stesen itu.  Letih  juga  perjalanan  ke  selatan  Malaysia  ini  walaupun  menggunakan  perkhidmatan  awam.  Itu  belum  naik  kenderaan  sendiri  lagi.  Kalau  tidak  apalah  nasib  aku..  omel  Hawa  seorang  diri.
                                    Gadis  itu  memejamkan  mata  untuk  melepaskan  lelah.  Tiada  tempat  yang  boleh  ditujuinya  sementelah  dia  tidak  mempunyai  saudara-mara  di  negeri  selatan  ini.  Jadi,  terpaksalah  dia  ‘menumpang’  di  stesen  keretapi  itu  buat  seketika.  Akhirnya  Hawa terlelap  di  kerusi  rehat  itu.



                                      “Hei”  panggil  lelaki  itu.
                                      Tubuh  yang  terkujur  kaku  di  atas  kerusi  itu  ditolaknya  perlahan.  Dah  mati  agaknya  budak  ni!  Luah  Adam  di  dalam  hati.  Adam  menoleh  ke  sekeliling.  Ruang  menunggu  itu  sudah  lengang  tatkala  malam  sudah  menghampiri  tengah  malam.
                                      Ditatapnya  wajah  gadis  di  hadapannya  kini.  Ikutkan  hati  nak  saja  dia  memeluk  dan  mencium  gadis  itu  sepuas-puasnya.  Namun,  apabila  mengingatkan  perbuatan  gadis  itu  mencurangi  dirinya,  segala  niat  dan  kehendaknya  mati.
                                      Tubuh  gadis  itu  ditolak  kuat.  Susah  sangat  nak  bangun!  Omel  Adam  di  dalam   hati.  Gadis  itu  terdorong  ke  kanan  lalu  kepalanya  terhantuk  bucu  kerusi  itu. 
                                      Aduh!  Sakitnya..  Hawa  menggosok  perlahan  kepalanya  yang  terasa  sakit.  Terpisat-pisat  dia  membuka  mata.  Terbuntang  matanya  tatkala  dia  terpandang  lelaki  yang  duduk  di  sebelahnya  kini.  “Awak..”
                                      Tampannya  dia,   bisik  hati  Hawa.  Sebelum  ini  Hawa  tidak  pernah  bersemuka  dengan  Adam  secara  face  to  face  dek  kerana  dia  menetap  di  utara  manakala  Adam  di  selatan.  Dia  hanya  pernah  melihat  wajah  Adam  di  laman  maya  dan  MMS  yang  dihantar  Adam  kepadanya.
                                       “Buat  apa  kau  datang  sini?”  tegur  Adam  kasar.  Tembok  egonya  ditambak  tinggi.  Dia  tidak  mahu  tersungkur  di  hadapan  gadis  yang  menipu  dirinya.
                                       “Saje  .Jalan-jalan  ambil  angin.”  Jawap  Hawa.  Setenang  mungkin  dia  cuba  berlagak  selamba.  Dia  mahu  berdamai  dengan  lelaki  dengan  tenang  tanpa  setitis  air  mata.
                                        “Kau  pergi  baliklah.  Aku  tahu  kau  datang  sini   sebab  nak  berdamai  dengan  aku.  Kau  pergi  balik!  Pergi  balik  pada  kekasih  kau  yang  kau  agung-agungkan  sangat  tu!”  bentak  Adam  meluahkan  geram.
                                         Hawa  tersentak  dengan  kata-kata  Adam.  Adakah  Adam  benar-benar  membenci  dirinya?  Tidak  ada  lagikah  kasih  sayang  terhadap  gadis  itu  walaupun  sekelumit  cuma?
                                          “Saya...  saya  minta  maaf  sebab  datang  sini.  Tapi  saya  perlu  betulkan  keadaan.  Saya  kena  jelaskan  pada  awak  siapa  Amin  tu....”
                                          “Dah!  Kau  tak  payah  nak  terangkan  apa-apa.”  Adam  memotong  percakapan  Hawa.  “Aku  tak  perlukan  penjelasan kau!  Kau  pergi  balik  sekarang.  Balik!!!”
Tengking  Adam  kuat  sehingga  terhinggut  sedikit  tubuh  gadis  itu.
                                           Air  mata  mula  bertakung  di  tubir  mata.  Dia  mula  merasa  sebak.  “Awak  kena  dengar   penjelasan  saya.  Saya  tak  tipu  awak.  Saya  tak  curang  pada  awak,”  luah  Hawa  perlahan.  Air  mata  yang  ditahan  mengalir  perlahan  menuruni  pipi.
                                          “Ada  aku  kesah?”
                                          Astaghfirullah!  Inikah  Adam  yang  aku  kenali  dulu?  Perwatakannya  berbeza  sekali  dengan  lelaki  yang  dikenalinya  suatu  ketika  dahulu.
                                          Adam  bingkas  bangun  meninggalkan  Hawa  yang  menangis  tereasak-esak.  Dia  tidak  betah  melihat  gadis  itu  menangis  di  hadapannya.  Demi  ego  yang  menggunung  tinggi,  dia  membuat  keputusan  meninggalkan  gadis  itu  sendirian.
                                          Hawa  mengesat  air  mata  yang  masih  bersisa  di  kedua-dua  belah  pipinya.  Dia  perlu  mejelaskan   segalanya  pada  Adam.  Dia  tidak  mahu  Adam  terus  tersalah  sangka  terhadap  dirinya.  Dikejarnya  Adam  yang  sudah  menghilang.
                                          Di  tengah-tengah  kesesakan  jalan  raya,  Hawa  ternampak  kelibat  Adam  yang  ketika  itu  sedang  menyeberang  jalan.  “Adam!!!!”
                                          Adam  menoleh  sekilas  ke  belakang.  Tubuhnya  terdorong  ke  pinggir  jalan  raya.  Bahunya  luka  ringan.  Kepalanya  pusing  dengan  apa  yang  telah  berlaku.
                                          Dilihatnya  orang  ramai  mula  berlari  ke  tengah  jalan.  Mereka sedang  mengeremuni  sesuatu.
                                          Ya  Allah!  Apa  dah  jadi  ni?
                                           “Adik..  adik..  bangun,  dik.”   Suara  seorang  wanita  yang  datang   mendekatinya.  “Astaghfirullah!  Adik  luka  parah  ni!”  Kepala  gadis  itu  dipangku  di  atas  ribanya  dengan  berhati-hati.
                                          Riuh-rendah  di  sekelilingnya.  Pandangannya  kabur.  Kepalanya  pusing.  “Adam..  Adam..”  nama  itu  jua  yang  terpacul  keluar  dari  mulutnya.
                                          “Adam  mana,dik?”  tanya  seorang  wanita  yang  sedang  duduk  di   hadapannya.
                                          “Adam..  Adam..  Adam..!”  rintih  Hawa  dalam  kesakitan.  Luka  parah  di  kepalanya  tidak  diendahkan. 
                                          Suara  sayup-sayup  memanggil  namanya  itu  dicarinya.  Dia  bangun  berlari  ke  arah  kerumunan  orang   ramai  itu.  “Hawa!!”
                                          Adam  jatuh  terduduk.  Segala  kudratnya  hilang  sementelah  melihat  Hawa  dalam  keadaan  luka  yang  parah  di  kepala.  Semuanya  gara-gara  menyelamatkan  dirinya  daripada  dilanggar  sebuah  kereta,  Hawa  jadi  begini.  Tidak  semena-mena  air  mata  lelakinya  pecah  jua.  Kalaulah  aku dengar  apa  yang  Hawa  nak  jelaskan,  mesti  semua  ni  tak  kan  terjadi.  Adam  mula  mempersalahkan  dirinya  sendiri.
                                         “Hawa..  saya  minta  maaf.  Sebab  saya,  awak  jadi  macam  ni.”  Adam  menyesal  dengan  perbuatannya  yang  terlalu  ego  terhadap  pendiriannya.  Tangan  Hawa  dicapai  dan  digenggam  kemas.  Terasa  sejuk  tangan  mulus  gadis  itu.
                                          “Adam..  saya..  minta  maaf  kalau  saya  ada..  buat  salah  dengan  awak  selama  ni.  Saya..  tak  pernah  tipu  awak...  sumpah,”  ucap  Hawa  dengan  nafas  tersekat-sekat.
                                          Empangan  air  mata  Adam  pecah  sepenuhnya.  Dia  tidak  dapat  menahan  rasa  kekesalannya  lagi.  “Shh..  awak  tak  salah.  Saya  yang  salah  sebab  tak  percayakan  awak.”
                                           “Saya  minta  maaf...”
                                           Hawa  memandang  kekasihnya  penuh  kasih  sayang.  Awak..  maafkan  saya  sebab  tak  dapat  bersama  awak  lagi.  Saya  kena  pergi  jauh..  nanti  kita  jumpa  kat  sana  ye.
                                           Matanya  ditutup  perlahan.  Pegangan  tangannya  dalam  genggaman  Adam  terlerai  perlahan-perlahan.  Hawa  pergi  meninggalkan  dunianya  dan  kembali  kepada  penciptanya.
                                           “Hawa!!!!!!!!”  Adam  menjerit  kuat  setelah  melihat  jasad  di  hadapannya  terkulai  lemah. 
                                           “Dia  sudah  tiada...”  Suara  wanita  yang  memangku  gadis  itu.
                                           “Hawa...!  Jangan  tinggalkan  saya!”  rintih  Adam  kesal.  “Maafkan  saya..  maafkan  saya  sebab  tak  percayakan  awak,”  ngongoi  Adam  sambil  memeluk  jasad  gadis  itu.
                                           “Maafkan  saya!!”
                              
                                          

thank you for your commitment *^_^*

No comments:

Post a Comment